Vi är många som längtar tillbaka till att se F1 på plats igen. Under 2022 kommer vi bjudas på inte mindre än 23 tävlingshelger vilket är rekordmånga.

Säsongen 2022 inleds den 20 mars i Bahrain och avslutas den 20 november i Abu Dhabi. En annan nyhet under året är att Miami gör debut i Formel 1 men även att Kina även detta år lämnas utanför kalendern.

Tänk även på att det kan komma ändringar i schemat om till exempel Covid19-situationen förändras i världen. Du kommer givetvis kunna boka alla race direkt här eller för den delen bara skicka in en prisförfrågan.

KLICKA HÄR FÖR ATT BOKA ELLER SKICKA IN EN FÖRFRÅGAN.

Preliminärt schema för 2022

20 Mars – Bahrain GP – Sakhir
27 Mars – Saudi Arabien GP – Jeddah
10 April – Australien GP – Melbourne
24 April – Emilia Romagna GP Imola*
8 Maj – Miami GP – Miami**
22 Maj – Spanien GP – Barcelona*
29 Maj – Monaco GP – Monaco
12 Juni – Azerbajdzjan GP – Baku
19 Juni – Kanada GP – Montreal
3 Juli – Storbrittanien GP – Silverstone
10 Juli – Österrike GP – Spielberg
24 Juli – Frankrike GP- Le Castellet
31 Juli – Ungerns GP – Budapest
28 Augusti – Belgiens GP – Spa
4 September – Nederländernas GP – Zandvoort
11 September – Italiens GP – Monza
25 September – Rysslands GP – Sochi
2 Oktober – Singapores GP – Singapore*
9 Oktober – Japans GP – Suzuka
23 Oktober – USA GP – Austin*
30 Oktober – Mexiko – Mexico City
13 November – Brasiliens GP – Sao Paulo
20 November – Abu Dhabi GP – Abu Dhabi

2017 var ett av de bästa åren någonsin för svensk motorsport. Fyra världsmästare – Thed Björk (WTCC), Johan Kristoffersson (rallycross) och Pontus Tidemand med kartläsare Jonas Andersson (WRC2/rally-VM) – satte vårt avlånga land i en historiskt framgångsrik sits. Felix Rosenqvist, bronsmedaljör i både Formel E och Super Formula, och Formel 3-tvåan Joel Eriksson såg också till att ställa Sverige i det internationella rampljuset.
Under 2018 fortsätter den blågula fanan att vaja över världens racerbanor. Som traditionen numera bjuder har vi på Nickes.Com därför återigen bett vår motorsportexpert Mattias Persson att lista de internationella racingsvenskarna som du som resenär har chansen att heja fram under årets säsong.
Uppdaterad: 2 mars

Marcus Ericsson

Vår svensk i Formel 1, även i år. Ericsson gör sin femte säsong i motorsportens kungaklass, och den fjärde för schweiziska Sauber. Kan ett nytt tekniskt samarbete med Alfa Romeo, och en ny årsaktuell Ferrari-motor, få stallet att lyfta efter några tunga år? Målsättningen är att regelbundet kunna utmana om poäng.

Boka din F1-resa här: Formel 1 2018

Felix Rosenqvist

Den exceptionelle multitalangen från Värnamo är en av få som faktiskt redan inlett sin säsong, och som i vanlig ordning gjort det med framgång. Elbilsmästerskapet Formel E drar traditionsenligt igång redan före jul, och sträcker sig sedan över två kalenderår (2017-18, i det här fallet). Rosenqvist, som alltså blev trea i Formel E förra säsongen, har inlett starkt med två segrar på fyra race och ligger i skrivande stund tvåa i mästerskapet. Kommer också att köra japanska Super GT i år. Nickes.Com arrangerar resor till Formel E runt om i världen, med möjlighet att dessutom träffa Felix i samband med racen.
Förfrågan, Formel E: sales@nickes.com

Joel Eriksson

En annan av vår tids mest talangfulla förare, och ett stort framtidshopp. Vid bara 19 års ålder blir Eriksson den yngste föraren i tyska DTM den här säsongen, och den yngste fabriksföraren för industrijätten BMW. EM-silvret i Formel 3 förra säsongen har verkligen gjort Eriksson till ett eftertraktat namn, bevisat inte minst av den senaste tidens tester i Formel E och deltagande i Race Of Champions. Joel Eriksson är en av de förare som Nickes.Com har direktkontakt med; hör av dig till oss för ett unikt DTM-paket med blågul touch. Mattias Ekström lägger däremot DTM-hjälmen på hyllan för att istället fokusera på rallycross.

Thed Björk

Regerande världsmästaren i WTCC, VM för standardbilsracing, fortsätter i seriens nya skepnad WTCR – FIA World Touring Car Cup. WTCC har under vintern lagts ner och istället införlivats i det alltmer populära TCR-reglementet, för vilket Björks långtida uppdragsgivare Volvo i dagsläget inte har någon homologiserad bil. Istället lånas Björk ut av Göteborgstillverkaren till Hyundai, där han bildar team med legendariske Yvan Muller. WTCR körs runt om i världen med 26 bilar till start.

Jimmy Eriksson

Fjolårets totaltrea i Blancpain GT Series Endurance Cup fortsätter på den inslagna GT-stigen, men växlar över till tyska ADAC GT Masters. Eriksson kör den här säsongen en Lamborghini Huracán GT3 för regerande DTM-mästarna Team Rosberg, ett stall grundat av 1982 års F1-världsmästare Keke Rosberg. Eriksson delar bil med blott 18-årige Jonathan Judek från Tyskland.

Linus Lundqvist

Stockholmsgrabben som går en ljus framtid till mötes. Fem segrar i det brittiska Formel 4-mästerskapet förra säsongen har gjort Lundqvist till ett hett namn i juniorleden, och 2018 fortsätter han på engelsk mark – men nu i landets berömda Formel 3-serie. Ett intressant avancemang till ett mästerskap som lagt grunden för många storstjärnor genom åren, från Jackie Stewart och Emerson Fittipaldi till Ayrton Senna och Mika Häkkinen. Linus Lundqvist – lägg det namnet på minnet.

Fredrik Blomstedt

Ett intressant, och för många antagligen ganska nytt, namn. Blomstedt drog ögonen till sig när han blev trea totalt i STCC i fjol, under sin första säsong i svensk racing, och det finns skäl att betrakta den kvicke stockholmaren som en av landets mest naturligt begåvade förare. 2018 kastar han sig in i DTM-supportserien Audi Sport ABT TT Cup i jakten på en internationell karriär.

Hampus Ericsson

F1-Mackans lillebror kommer till start i det brittiska Formel 4-mästerskapet, där han i år gör full säsong efter att ha prövat sina vingar i serien vid utvalda tillfällen i fjol. Kör för klassiska Fortec Motorsports, samma stall som en gång i tiden sjösatte storebrorsans formelbilskarriär – också den gången i England.

Rasmus Lindh

Kartinglöftet från västkusten tar i år klivet över till formelbilsracing, och över Atlanten till USA. 16-årige Lindh är klar för instegsserien USF2000, den första klassen på den amerikanska karriärstegen Mazda Road To Indy där slutdestinationen (för den som lyckas ta sig hela vägen) är IndyCar. Lindh kör för regerande mästarteamet Pabst Racing.

 

Oskrivna kort

Gustav Malja

Malja har under de senaste åren befunnit sig på en karriärklättring mot Formel 1; en klättring som räckte nästan hela vägen. Skåningen har spenderat de senaste 2,5 säsongerna i Formel 2 (tidigare GP2), men ser av allt att döma inte ut att fortsätta i serien under 2018. Malja testade Formel 1 med Sauber förra sommaren, men ryktas nu vara på väg mot nya utmaningar i sportvagns- eller GT-racing.

Henric Skoog

Eskilstuna-grabben Henric Skoog har spenderat de senaste åren i Porsches Carrera Cup-familj, först hemma i Sverige för att sedan i fjol ta steget ut till det tuffa tyska mästerskapet. Vi vet att Henric jobbar på en fortsättning under 2018, men ännu är ingenting helt klart.
Nickes.Com önskar alla svenskar där ute stort LYCKA TILL! Vi ser fram emot att bidra till supporten genom att slussa ut er fans till tävlingarna – självklart med den svenska flaggan i packningen!

På Nickes.Com brinner vi för att göra din F1-resa till det starka minne den förtjänar att bli. Vi kombinerar motorsport i absolut världsklass med det bästa utanför banan. Vi är experter på motorsportresor – så hos oss får du bara det allra bästa!

I vårt upplägg för Abu Dhabis Grand Prix – 2018 års F1-final – bor vi på riktigt bra hotell och har de bästa biljetterna på banan. Under tävlingshelgen har du möjlighet att se svenske Marcus Ericsson och de andra F1-stjärnorna med egna ögon. Njut av den exotiska miljön som Abu Dhabi erbjuder och upplev motorsport när den är som bäst – LIVE!

I anslutning till banan ligger den F1-inspirerade nöjesparken ”Ferrari World”, hem åt världens snabbaste berg-och-dalbana (240 km/h), samt Yas Waterworld med Persiska vikens azurblåa vatten som kuliss.

  • Flyg från Stockholm/Göteborg/Köpenhamn till Abu Dhabi T/R
  • Fyra nätter (torsdag-måndag) på 4**** stjärnigt hotell i dubbelrum inkl. frukost
  • Bästa F1-biljetten för alla tre dagar (fredag, lördag, söndag)
  • Inträdesbiljett till Ferrari World & Yas Waterworld
  • Entré till konserter (akter presenteras senare)

Pris från: 14995 SEK/person

Abu Dhabis Grand Prix avgörs den 23-25 november.

Nickes.Com är en sportresearrangör som sedan starten 1997 erbjuder paket till motorsport, fotboll, och hockey världen runt. Vi är specialiserade på att skräddasy sportresor till privatpersoner och företag. Vår personal har besökt många arenor och banor och vi använder oss av vår samlade erfarenhet för att du ska få en riktigt bra upplevelse. Tillsammans med klubbar, arenor och banor erbjuder vi VIP-biljetter (mat & dryck) m.m.
Vi har ställt lagstadgade resegarantier till Kammarkollegiet.

Varmt välkommen att höra av dig på sales@nickes.com

Abu Dhabi: final under strålkastarnas sken
Abu Dhabis Grand Prix avgörs på ultramoderna Yas Marina Circuit, och är det sista loppet på 2018 års F1-kalender.

Tävlingen startar i dagsljus, men övergår effektfullt till ett race under strålkastarbelysning med målgång i den arabiska natten. Det välbeställda oljeemiratet gjorde entré på F1-kalendern 2009, och satte med sin exklusiva prägel direkt ribban för den nya tidens idrottsevenemang.

Nya F1 regler den här säsongen

2017 blev Formel 1 snabbare än någonsin, tack vare ett rejält omarbetat reglemente. Inför den stundande säsongen är nyheterna i jämförelse relativt få; men det råder ingen tvekan om att de trots allt kommer märkas…

Se Formel 1 2018 schema.

Halo: omöjlig att missa

Älskad eller hatad – nu är den här. Det tveklöst största och mest påtagliga tillskottet i årets F1-reglemente är den nya ”halon”, säkerhetsanordningen som ska skydda förarna vid kollisioner och – framför allt – från att träffas i huvudet av lösflygande föremål. Halon (som är obligatorisk) installeras via infästningar runt sittbrunnen, och ”kapslar in” förarens hjälm på ett sätt som ganska dramatiskt förändrar utseendet av en modern Formel 1-bil. Halon införs i skenet av de senaste årens tragiska olyckor både i F1 och i andra discipliner, inte minst IndyCar.

En av de främsta tekniska implikationerna av halons intågande är vikten: ett alltid lika aktuellt ämne i Formel 1. För att kompensera för halons tyngd har bilarnas minimivikt höjts med sex kilo till 734 kg; men många experter menar att halon i själva verket medför en extravikt på närmare 15 kg. Om så är fallet kommer det att slå främst mot fältets tyngre förare som riskerar att inte nå ner till minimivikten – vilket inkluderar den i sammanhanget reslige Marcus Ericsson…

Halon kommer för övrigt att användas även i juniorserien Formel 2 från och med i år.

Hajfenor bort

De visuellt påtagliga (och kritiserade) ”hajfenorna”, som skapade många rubriker under 2017, har förbjudits inför årets säsong. Fenorna – en aerodynamisk applikation som utnyttjade luftströmmarna bakom motorkåpan – var ett resultat av ett kryphål i reglementet, som nu har stängts till. Detsamma gäller de så kallade ”T-vingarna” som syntes tydligt på bland annat Force Indias och Renaults bilar i fjol.

Slutfifflat på fjädringsfronten

Red Bull och Ferrari hörde till de team som under 2017 lade ner mycket tid och resurser på att utveckla avancerade aerodynamiska koncept runt den främre hjulupphängningen. Teorin är att stallen i fråga arbetade på en finurlig fjädringslösning som gjorde det möjligt att justera markfrigången på olika delar av ett varv baserat på styrvinkeln. En dyr och onödig kapprustning, tyckte internationella bilsportförbundet FIA, som nu satt stopp för företeelsen.

Nya tider kräver nya tider

Ytterligare en liten korrigering för 2018 avser starttiden för racen. Istället för som tidigare, när loppen drog igång precis på timmen, kommer lamporna från och med nu att slockna tio över. Anledningen är att många TV-sändningar börjar precis på klockslaget jämn timme. Genom att senarelägga starten tio minuter hoppas F1-ägande Liberty Media att fler tittare runt om i världen ska få chansen att följa med i uppbyggnaden inför tävlingens mest dramatiska moment.

Dessutom har tidsschemat för de europeiska racen, samt för Brasiliens Grand Prix, reviderats – också här med hänsyn till TV-tittartrender. Undersökningar visar att en större publik är tillgänglig senare på eftermiddagarna (särskilt under sommarmånaderna när de europeiska loppen körs), och samtliga träningspass och kval har därför senarelagts en timme för nämnda evenemang. Det innebär att de flesta Europa-kvalen nu kommer att dra igång kl. 15.00 istället för 14.00.

Försäsongstester, F1 2018:

26 februari – 1 mars: Barcelona

6-9 mars: Barcelona

Läktarbiljetter i all ära, men faktum är att några av de tätaste och mest prisvärda upplevelserna på Formel 1-kalendern finns på ståplats. Vår motorexpert Mattias Persson listar de fem bästa.

5: Folkfest i Ferrari-land

Monza, Italien

Klicka här för att boka paket, pris från: 2995 SEK

Ett val i viss affektion för min del. Monza 2006 (känslosam seger på hemmaplan för Ferrari och Michael Schumachers sista F1-triumf på europeisk mark) var det andra F1-racet jag någonsin besökte – på en bussresa med Nickes.Com – och det första jag upplevde från just ståplats. Banan är belägen i en stor park strax norr om Milano, och inramningen fantastisk mitt bland alla passionerade ”tifosis”. Det italienska sensommarvädret är också nästan alltid perfekt.

Från ståplats ser du inte de tighta chikanerna där majoriteten av omkörningarna sker – men det är inte där som mystiken om Monza kommer till sin fulla rätt. På kalenderns snabbaste bana handlar allt om fart; och den känslan upplever du allra bäst från ståplatsområdet i Parabolica-kurvan. Gå dit och bevittna hastigheten som bilarna bär med sig in i svängen – du kommer att förstå. Med ståplatsbiljetten kommer du även åt området på insidan av de två Lesmo-svängarna; också en mäktig erfarenhet i ett skuggtätt skogsparti (även om man bara ser bilarna i ett par sekunder).

4: Kullarna ovanför Red Bull Ring

Red Bull Ring, Österrike

Klicka här för att boka paket, pris från: 3395 SEK

Red Bull Ring är den kanske mest vykortsidylliska av alla racerbanor. Alplandskapet ovanför den lilla byn Spielberg är häpnadsväckande vackert och den kuperade miljön ger en naturlig överblick som gynnar ståplatsbesökaren. Här är det området mellan Kurva 2 och Kurva 3 som gäller – en grässlätt som i fint väder ger en av säsongens bästa vyer alla kategorier. Försök att placera dig så nära Kurva 2 som möjligt; här sker de flesta omkörningarna och arrangörerna brukar placera en TV-skärm i närheten. Promenaden från banans huvudentré är ganska lång – räkna med en halvtimme – men det är det värt.

3: Spektakulära vyer i Ardennerna

Spa-Francorchamps, Belgien

Klicka här för att boka paket, pris från: 3395 SEK
Häng med på vår bussresa, läs mer här

Spa-Francorchamps är så mycket Formel 1 det någonsin kan bli. En klassisk bana med en stor blandning av snabba och långsamma svängar, och en sann förarfavorit. Precis som på Red Bull Ring är landskapet runt Spa mycket kuperat, och avstånden mellan publikområdena är stora (Spa är med sina sju kilometer kalenderns längsta bana). Ståplats är därför inte ett rekommendabelt alternativ för den som har problem att gå längre sträckor.

Du som däremot trivs i promenadstråket kan med fördel ta dig till naturläktaren vid den snabba Pouhon-kurvan; ett av världens häftigaste ställen att kolla in en F1-bil. Pouhon nås från F1 Village via en tunnel under mytomspunna Eau Rouge (som faktiskt också går utmärkt att se med ståplatsbiljett, om än från lite håll – spara pengarna som en läktarbiljett där kostar). Fartupplevelsen i Pouhon – en mycket snabb vänster – är stor, och med hjälp av en TV-skärm på andra sidan banan följer du enkelt det som händer.

Ett annat tips är att klättra upp på bergsväggen utmed inbromsningen till Bus Stop-chikanen. Härifrån får du en alternativ överblick över banans kanske bästa omkörningsställe.

2: Sista kurvan i Budapest

Hungaroring, Ungern

Klicka här för att boka paket, pris från: 2495 SEK

Hungaroring är en återkommande favorit för Nickes.Coms resenärer – och det är enkelt att förstå varför. Närheten till Budapest (20 minuter med buss/taxi), det solsäkra vädret och den ungerska atmosfären skapar en positiv upplevelse som stannar länge i minnet för vilket F1-fan som helst. Här hittar du också säsongens kanske absolut mest prisvärda ståplatsbiljett. Du får tillträde till grässlänterna utmed den andra halvan av varvet, men det är framför allt på kullen ovanför den sista kurvan som du hittar det riktiga guldkornet. Härifrån ser du inte bara den långa högersvängen i sig, utan också starten, målgången och prisutdelningen. Se bara till att komma i god tid på söndagen om du vill åt de bästa platserna.

1: Viva España!

Circuit de Barcelona-Catalunya, Spanien

Klicka här för att boka paket, pris från: 3295 SEK

…och vinnaren är – Barcelona! Europasäsongens första race, en känsla av hemkomst för Formel 1-cirkusen och en spänd förväntan i luften på Circuit de Barcelona-Catalunya. Det här är banan som lägger ribban för biljetthantering och VFM (value for money) – och man kommer väldigt långt med ståplats. Tillgängligheten är fantastisk; du ser stora delar av banan, och vi pratar bra vyer – inte bara ”skymta genom ett staket”. Bland annat kan du ta plats inte långt ifrån den första chikanen, där du beskådar dramatiken som utspelar sig direkt efter start på det första varvet. Andra fördelar med Barcelona inkluderar attraktiva grupp- och familjepaket, där du till exempel kan köpa fyra biljetter till priset av två.

När den lilla men tongivande stadsstaten Singapore presenterades för världen som ny Formel 1-arrangör inför säsongen 2008 var löftena och slagorden stora. Det här skulle bli det främsta loppet på kalendern; ett stentufft, två timmar långt nattrace – det första genom tiderna av sitt slag, unikt draperat i skenet från hundratals strålkastare mitt i hjärtat av den inflytelserika handelsmetropolen. Ingen skulle bli besviken – alla skulle älska det de såg.

Det är tufft att leva upp till det löftet. Ändå, på ett närmast osannolikt konsekvent sätt, har Singapores Grand Prix nu i snart tio års tid infriat förväntningarna gång på gång – och etablerat sig som säsongens kanske absolut bästa live-upplevelse.

Receptet som Singapore har använt för att tillaga sin F1-mix bjuder även den största av finsmakare på en explosiv idrottslig sjurätters. Flygalternativen från Europa är många och lättillgängliga, klimatet på plats är tropiskt behagligt, och det faktum att loppet körs på natten lokal tid innebär att man som svensk besökare faktiskt inte ens behöver anpassa sig till den stora tidsskillnaden. Starten går på eftermiddagen europeisk tid istället för tidigt på morgonen som i fallet med flera andra asiatiska GP:n, och genom att behålla din inre skandinaviska dygnsrytm under racehelgen slipper du allt vad jetlag heter. Sena morgnar, sena nätter – det är faktiskt F1-stjärnornas egen framgångsmedicin under Singapores Grand Prix.

Singapores GP 2017 körs 15-17 september.
Läs mer och kontakta oss för att planera din resa.

Staden är tillräckligt stor för att ”ha allt”, men samtidigt tillräckligt liten och intim för att enkelt möjliggöra en hederlig promenad från hotellet till banan. På vägen kan du med fördel göra ett depåstopp på anrika Raffles Hotel och dess berömda vattenhål The Long Bar, där den mytomspunna drinken Singapore Sling såg dagens ljus för första gången. En miniburgare i hotellets vackra courtyard ger extra energi inför resten av dagen.

Själva racet är också i sig en av kalenderns allra bästa. Samtliga läktare erbjuder god överskådlighet, och Formel 1 på natten är verkligen extra spektakulärt – vi lovar. Bilden av hur Sebastian Vettels Ferrari försvinner i en kaskad av magnesiumgnistor stannar ofrånkomligen kvar på näthinnan hos vilken motorfantast som helst. Länge.

Vid Anderson Bridge, ett av banans mest berömda landmärken, rinner Singapore River som en svart pulsåder genom natten. När motorljudet tystnat fortsätter festen på flodbankens uteserveringar, och från det gigantiska pariserhjulet Singapore Flyer – placerat precis vid bandepån – får du en oslagbar vy över både staden och den täta containertrafiken som gjort Malackasundet till ett av världens mest betydelsefulla farvatten.

Singapores Grand Prix har också, i konkurrens med Abu Dhabi, det mest påkostade kringarrangemanget på hela säsongen. Under F1-helgen uppträder årligen artister i yttersta världsklass, och spelningarna ingår oftast i biljettpriset. Varje kväll står något nytt på agendan.


Prisexempel: Singapores GP 2017

– Fyra nätter (torsdag-måndag) på 3*** centralt hotell i Singapore i dubbelrum inkl. frukost
– Weekendbiljett

Pris från 6295 SEK/person

 

Efter racehelgen slappnar du förslagsvis av med en återhämtande visit på närliggande Sentosa Island, en naturskön ö berömd för sitt stora utbud av nöjesparker och attraktioner. Här finns också en pittoresk sandstrand för den som vill svalka sig med ett dopp innan hemfärd.

Singapores Grand Prix har allt som gör att din F1-resa blir just det minne för livet som den förtjänar att bli. Passa på att uppleva denna moderna klassiker – ett race som verkligen på allvar flyttat gränserna för Formel 1 och tagit sporten in i den nya tiden – tillsammans med oss på Nickes.Com. Vi talar av egen erfarenhet när vi vågar lova samma sak som arrangörerna själva gjorde den där gången för snart tio år sedan.

Du kommer inte att bli besviken.   

 

F1 med Nickes.Com – kolla in alla våra paket för 2017.
Intresserad av annan motorsport? Klicka här för mer information.

Italiens Grand Prix är en av F1-säsongens absolut mest populära tävlingar – och det är inte undra på. Atmosfären på klassiska Autodromo Nazionale Monza är tät, banan är den snabbaste på kalendern med farter upp emot 370 km/h utmed oändliga rakor, och Italien på sensommarkanten ger en kuliss som inte många andra race kan mäta sig med.

På senare tid har en hel del orosmoln svävat över Monzas vara eller icke vara i F1-sammanhang. Italien har – liksom många andra klassiska europeiska Grand Prix-värdar – mött ökad konkurrens från nya arrangörer i expanderande marknader, och har stundtals hängt mycket löst när förhandlingar om nya kontrakt kommit på tal med F1-basen Bernie Ecclestone.

Nyligen bekräftade dock internationella bilsportförbundet FIA att Monza befäst sin plats på kalendern på längre sikt. 2017 avgörs loppet den 1-3 september, och majoriteten av fansen på plats kommer tveklöst att klä sig i Ferrari-rött. Den stegrande hingsten från Maranello är närmast att likna vid religion bland Italiens trogna ”tifosis”, som förstås hoppas att Sebastian Vettel eller Kimi Räikkönen kan leverera teamets första hemmaseger sedan 2010 när målflaggan faller nästa höst.


Prisexempel: Italiens GP 2017

– Två nätter på 3*** centralt hotell i Milano i dubbelrum inkl. frukost
– Weekendbiljett

Pris från 3295 SEK/person

 

Monza-banan erbjuder också en lång rad bra läktaralternativ. En av de mest populära publikplatserna är chikanen vid Prima Variante – den första kurvkombinationen efter start och mål. Här packas besökare i tiotusental på de vidsträckta läktarna ovanför den anrika doseringen som gjorde banan berömd på 50-talet, och som fortfarande sträcker sig som ett historiskt monument genom den täta Monza-parken. Andra mycket goda alternativ är den tekniska Variante Ascari-sektionen där bilarna dansar elegant från apex till apex i en uppvisning av motorsport på den absoluta gränsen.

Vi hjälper som vanligt till att förverkliga din F1-resa, från dörr till läktare. Formel 1 på Monza hör till racingens riktigt stora liveupplevelser – du kommer att förstå varför när start- och målrakan stormas av lyriska fans efter målgång. 2017 blir bilarna i kraft av reglementsmässiga förändringar snabbare än någonsin förut; ett ypperligt tillfälle att se Formel 1 i rekordfart på världens snabbaste bana.
Fortare än så här kommer det bokstavligt talat inte att gå.

Vi ses i solen!  

 

F1 med Nickes.Com – kolla in alla våra paket för 2017.
Intresserad av annan motorsport? Klicka här för mer information.

Nu står det klart hur nästa års F1-kalender kommer att se ut. Internationella bilsportförbundet FIA har bekräftat 20 tävlingsdatum för 2017 års VM-strid, med sedvanlig premiär i Australien den 24-26 mars och final i Abu Dhabi den 24-26 november.

Kalendern speglar i stora drag årets, men dessvärre för oss europeiska F1-fans försvinner ett populärt race i form av Tysklands Grand Prix. Arrangörerna för landets F1-race har under de senaste åren lidit stora ekonomiska förluster, något som också ledde till att loppet ströks från agendan 2015. I år var tävlingen tillfälligt tillbaka på Hockenheim, men till nästa säsong är den alltså på nytt bortplockad i sviterna av fortsatta finansiella bekymmer.

Europa-premiär i maj 

Det första loppet i Europa blir återigen Spaniens Grand Prix i Barcelona (12-14 maj). Juvelen i kronan – Monacos GP – följer två veckor senare, och den europeiska delen av säsongen avslutas som vanligt på Monza med Italiens GP den 1-3 september.

 

Prisexempel: Monacos GP 2017

– Flyg t.o.r. från Stockholm/Göteborg/Köpenhamn
– Tre nätter (fredag–måndag) på 3*** centralt hotell i Nice i dubbelrum inkl. frukost
– Söndagsbiljett (Sector Rocher)

Pris från 7995 SEK/person

 

Precis som vanligt kommer vi förstås att genomföra vår årliga bussresa till Belgiens Grand Prix på Spa, en tävling som 2017 körs den sista helgen i augusti. Du kan redan nu boka din plats på bussen, med upphämtning utmed E4:an söderut från Stockholm – se här för mer information och priser.

spielberg2Med Tyskland borta ur bilden jobbar vi också i detta nu på en alternativ andra bussresa. Mest krut lägger vi i nuläget på Österrikes Grand Prix på Red Bull Ring – en naturskönt belägen bana i Steiermarks slående alplandskap ovanför byn Spielberg. Om en sådan resa vore något för dig, hör då gärna av dig med en intresseanmälan till sales@nickes.com så snart som möjligt för att underlätta vår planering.

 

Formel 1 – världen över

Vid sidan av våra färdiga busspaket hjälper vi naturligtvis också till med resor och biljetter till alla andra race på F1-kalendern. Oavsett om du vill se Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Marcus Ericsson och alla de andra stjärnorna i Malaysia, Texas, Brasilien eller på Silverstone så kan vi ta dig dit. Vi skickar våra kunder världen över för att fängslas av de snabbaste bilarna på planeten; och vi ser fram emot att göra det igen 2017!

F1 med Nickes.Com – kolla in alla våra paket för 2017.
Intresserad av annan motorsport? Klicka här för mer information.


F1-kalendern 2017

Kalender

 

På ett gammalt militärt flygfält på den engelska landsbygden ligger den belägen – anrika Silverstone Circuit. ”The home of British motor racing” står som årlig värd för Storbritanniens Grand Prix, en av F1-säsongens allra mest älskade och välbesökta tävlingar – och det har sina djupt rotade skäl.

Silverstone är långt mycket mer än bara en vanlig racerbana. Det är en plats formligen indränkt i historia, nedärvd i decennier av oförglömlig racing där namn som Fangio, Fittipaldi, Senna, Schumacher och Hamilton stått i centrum. Faktum är att det allra första VM-loppet för Formel 1 kördes just på Silverstone, i maj 1950. Det säger egentligen allt om vad den här vindpinade asfaltplätten ett par timmar norr om London betyder för den sport vi alla älskar – Silverstone är det spirituella hemmet för Formel 1.

”Motorsport valley”

Det är också här, i området runt banan, som den stora majoriteten av alla F1-bilar byggs. Åtta av fältets tio team är baserade inom en timme från Silverstone, däribland de regerande världsmästarna Mercedes (som håller till i byn Brackley bara tio minuter bort), McLaren (i Woking), Red Bull Racing (Milton Keynes) och Williams (Grove). Force India-fabriken ligger mitt emot banans huvudentré, i Jordan-stallets gamla lokaler.

Haas må vara ett på pappret amerikanskt stall, men driver i själva verket huvuddelen av sin F1-verksamhet från Banbury – en halvtimme från Silverstone.

Regionen – som fått smeknamnet ”motorsport valley” – kännetecknas också av ett brett nätverk av underleverantörer till racingindustrin, och av en stor tillgång till den spjutspetskompetens som krävs i den stenhårda F1-miljön. Bara Ferrari, Sauber och Toro Rosso håller till på andra ställen i Europa.

Silverstone15Traktens branschmässigt helt unika position gör Silverstone till ett måste att besöka åtminstone en gång i livet. Storbritanniens Grand Prix körs traditionsenligt i juli månad, mitt under den europeiska högsommaren, vilket åtminstone bättrar på de annars ökänt lynniga brittiska väderoddsen. Tävlingen bjuder ofta på bra racing, inte minst när regnet faktiskt gör sig påmint, och banan är en av de absolut bästa i världen att beskåda Formel 1 på. De snabba kurvorna gör att bilarna kommer till sin fulla rätt; du kommer aldrig att glömma det du ser i sektionen vid Maggotts/Becketts under en F1-helg…

Prisexempel Storbritanniens GP 2018

  • 3 nätter (fredag-måndag) på 2** hotell i London inkl. frukost
  • Weekendbiljett (general admission)

Pris från 3895 SEK/person.

Boka din F1-resa till Silverstone här!

Att ta sig till Silverstone är också enkelt. Flyg till London, ta en hyrbil (kom ihåg att svänga åt rätt håll i rondellerna!) och du är snart på plats på läktaren. Tänk dock på att köerna kan bli långa på den enda motorväg som leder fram till banan, så var ute i god tid. Gärna i mycket god tid på söndagen.

Silverstones relativt isolerade läge gör bil till det klart bästa transportmedlet, men för den som absolut inte vill ge sig ut i den brittiska trafiken finns självklart andra alternativ. Tåget till någon av de närliggande städerna, främst Milton Keynes och Northampton, tar dig hyfsat nära banan – men den sista biten kommer du i så fall behöva avverka i buss eller taxi.

När det gäller boende är Milton Keynes närmsta större stad, ungefär 30 minuter bort. Hotellen blir dock snabbt fullbokade under Grand Prix-helgen, men om du kan tänka dig att pendla ett par timmar varje morgon är faktiskt London ett fullt realistiskt alternativ. Varför inte kombinera din racingresa med lite rejäl storstadspuls?

Storbritanniens Grand Prix 2018 körs den 6-8 juli. Vi säger som engelsmännen själva: be there!

 

Silverstone – praktiska tips och information

Närmsta flygplats: London Luton (ca. 80 km)
Avstånd till London: ca. 120 km
Segrare 2016: Lewis Hamilton
Flest segrar (Storbritanniens GP): Jim Clark/Alain Prost, fem vardera
Bästa läktare: beror på vad du vill se. Sektionen Maggotts/Becketts bjuder på otrolig fartkänsla, Stowe Corner är ett populärt omkörningsställe, och Arena-kurvorna ger en god överblick över dramatiken direkt efter start under det första varvet.

 

F1 Silverstone – vi hjälper dig från dörr till läktare!

F1 med Nickes.Com – kolla in alla våra paket för 2018.
Intresserad av annan motorsport? Klicka här för mer information.
Dagens bästa speltips

Nickes.Com hade glädjen att få hjälpa ett gäng glada lastbilschaufförer med resa till Austin Texas. Vår medarbetare Robin Svensson Colliander och Christer Stridh (AKA Texas) snickrade ihop denna resan tillsammans. Feedbacken från gänget var väldigt positivt och de hade en riktigt bra resa. Så här skriver Niclas Stridh (NKS Åkeri) ”Vi hade det väldigt roligt på resan och alla va super nöjda med resan, allt funkade klockrent. Det va absolut inget som strulade. Bra väder, grym bana, jävligt trevligt folk dom dära Texas borna. Vi va grymt nöjda iaf. Här väntar vi på maten på Texas Longhorn :)”

F1 USA Texas Long Horn

USAs GP 2016 beskrivs kanske bäst som loppet som Lewis Hamilton vann, men som Nico Rosberg ändå inte förlorade. De två Mercedes-förarna och titelrivalerna kom till Austin separerade av 33 poäng i tabellen, och med bara fyra lopp kvar att köra började läget bli kritiskt – speciellt för Hamilton som var i akut behov av att ta in på sin VM-ledande teamkamrat.

Hamilton satte heller inte ett hjul fel och vann USAs Grand Prix från pole position: brittens fjärde seger på fem försök på Circuit of the Americas (som gjorde entré på F1-kalendern 2012). Där bakom kunde dock Rosberg relativt ohotat ta målflagg som tvåa – en mycket nöjd sådan – och begränsade därmed skadan som Hamiltons seger medförde. Rosberg gjorde precis vad han behövde, och i berättelsen om 2016 års VM-kamp får USAs GP nog ses som en oavgjord match mellan den moderna turboerans två dominanter.

Daniel Ricciardo blev trea före en avhängd Sebastian Vettel.

Längre ner i fältet utspelade sig samtidigt några mycket minnesvärda fighter. Fernando Alonso och Carlos Sainz Jr. bjöd på en intern spansk duell av stort underhållningsvärde, och även en framryckande Kevin Magnussen – supersnabb i slutet av loppet efter ett sent andra depåstopp – gjorde sitt för att spetsa till showen. Dessvärre ur svenskt vidkommande var Marcus Ericsson en av förarna som fick se sig passerade av dansken under slutvarven; Ericsson och Sauber-stallet försökte sig på en enstoppsstrategi i jakten på den så hägrande första VM-poängen, men däcken tog för mycket stryk och Ericsson korsade till slut mållinjen på 14:e plats.

Gängets F1 resa innehöll följande:
Flyg från Göteborg till Austin T/R, 5 nätter (19-25/10) på Hampton Inn & Suites Airport i twinrum och weekendbiljett på Turn 4
Pris per person: 16895 SEK