Den nya F1-säsongen drar sig allt närmare, och nu står det (i alla fall nästan) klart att ett nytt kvalsystem träder i kraft med omedelbar verkan.

De nya kvalreglerna är framtagna i syfte att bättra på showen ytterligare, trots att just kvalen under de senaste åren stått i centrum för många positiva tillrop från fans världen över.

Beskedet om förändringen har mötts med blandade reaktioner. ”Don’t fix what ain’t broken”, säger en del (däribland Lewis Hamilton och Daniel Ricciardo), medan andra ställer sig bakom initiativet och tror på ännu mer händelserika kval på lördagseftermiddagarna. Helt klart är att det nya systemet kommer få åtminstone en effekt som definitivt gör saker och ting mer intressanta: fler bilar på banan, hela tiden.

Precis som tidigare kommer varje kval att vara en timme långt och delas in i tre segment: Q1, Q2 och Q3. Från och med nu kommer förarna dock att slås ut i en löpande ”knock-out”-procedur, som kräver ständig aktivitet direkt från start av varje pass.

Q1 kommer i fortsättningen att vara i 16 minuter. Den förare som är långsammast efter sju minuter slås ut och får inte längre delta i kvalet. Därefter kommer en förare att slås ut var 90:e sekund till dess att 15 återstår.

Efter ett kort uppehåll inleds sedan Q2, som varar i 15 minuter. Här slås den långsammaste föraren ut efter sex minuter, och sedan upprepas proceduren från Q1 med en utslagen bil var 90:e sekund. De åtta som håller sig rullande längst går vidare till Q3, som avgörs över 14 minuter.

I Q3 elimineras den första föraren efter fem minuter, och de efterföljande fem i nya 90-sekundersintervaller. Kvar blir till slut bara två förare som gör upp om pole position under kvalets sista en och en halv minut. En riktig shoot-out/knock-out, med andra ord!

Det nya kvalsystemet måste rent formellt fortfarande klubbas igenom på FIA:s nästa världsrådsmöte den 4 mars, men samtliga team är enhälligt överens om att införa det redan i tid till premiären i Australien.

 

Vill du se hur de nya kvalreglerna påverkar upplevelsen på läktarplats? F1-ciruksen gör sitt första Europa-stopp i Barcelona den 13-15 maj

”Kvalet är allt” – så brukar snacket gå när det gäller de trånga gatorna i Monte Carlo. Vilken effekt får det nya knockout-systemet på kalenderns mest glamorösa race? Monacos Grand Prix är ett måste minst en gång i livet. Boka din resa idag!

2016 års F1-säsong blir den mest omfattande genom tiderna. Hela 21 race ska hinnas med, från Melbourne i mars till Abu Dhabi i november. Vi har valt ut de tre hetaste racen ur ett svensk reseperspektiv – här är loppen du inte får missa, och som du enkelt kan besöka med Nickes.Com!

1: Tysklands Grand Prix

Många reagerade med bestörtning när Tysklands Grand Prix ströks ur F1-kalendern förra säsongen – men i år är den populära tävlingen äntligen ”zurück”! Sommarens race på Hockenheim blir definitivt en av årets stora höjdpunkter, på hemmaplan för de regerande mästarna Mercedes och toppförare som Nico Rosberg och Sebastian Vettel.

Tyskland har länge varit den stora favoriten för svenska F1-resenärer, med sitt rimliga avstånd och väloljade arrangemang. En klassisk tävling är tillbaka, och de största vinnarna av alla är fansen!

Datum: 29-31 juli
Plats: Hockenheim, Tyskland

Boka din resa till Tysklands Grand Prix här!


2: Spaniens Grand Prix

Barcelona är traditionsenligt platsen för säsongens första europeiska F1-race, och därmed ett gyllene tillfälle för oss svenskar att få en välbehövlig vårdos av världens snabbaste sport.

Fernando Alonso är den stora hemmahjälten, men även Carlos Sainz Jr. är med sitt påbrå en stor favorit bland de lokala fansen. I år fyller banan där tävlingen körs, Circuit de Barcelona-Catalunya, dessutom 25 år. Lägg en vibrerande storstad i mixerskålen, och du får en svårslagen kompott att sätta tänderna i.

Datum: 13-15 maj
Plats: Barcelona, Spanien

Att ta sig till och från F1-loppet i Barcelona är enkelt. Klicka här för mer information!


3: Belgiens Grand Prix

Ytterligare en europeisk klassiker. Spa-Francorchamps är en orubblig förarfavorit, och bjuder alltid på fantastisk racing. Mycket har sagts om Ardennerskogarnas ökända väderomslag, men låt inte lite regn avskräcka dig. Tvärt om; det är precis det som gjort Belgiens Grand Prix så otroligt underhållande genom åren. Det här är loppet för dig som bara är ute efter en sak: att se F1-racing när den är som allra bäst, på en av de häftigaste banorna i världen.

Datum: 26-28 augusti
Plats: Spa, Belgien

Häng med på Nickes.Coms färdiga bussresa till Spa – det mest priseffektiva F1-paketet på marknaden.


Svenskkollen

Marcus Ericsson fortsätter med Sauber-stallet, och gör i år sin tredje säsong i F1. Teamkamrat blir liksom i fjol brasilianaren Felipe Nasr.

Ericsson blir dock sannolikt inte ende svensk på banan under F1-helgerna. Malmö-pågen Gustav Malja kom till start i tre deltävlingar för supportklassen GP2 under förra säsongen, däribland de två avslutande i Bahrain och Abu Dhabi. Malja jobbar på att få till en full säsong i GP2 i år, liksom F3-mästaren Felix Rosenqvist och förra årets GP3-femma Jimmy Eriksson. Att vi får minst en svensk i GP2, klassen närmast F1, är mycket sannolikt.

Våra bussresor till Formel 1 brukar vara otroligt populära och som vanligt har vi avresegaranti på resorna.

Missa inte vår bussresa ner till Belgien den 21-25 augusti för att se racet på Spa.

Bussresa Stockholm– SpaT/R, bro- och färjeavgifter samt alla vägskatter, två nätter i dubbelrum(22-24/8) på Carat Vitalhotel Monschau/Eifel (www.carathotel.de) i Monschau inkl. frukost, transfer hotell – bana T/R (alla dagar), resevärd, weekendbiljett på ståplats (Bronze). Monschau (www.monschau.de) ligger ca 5 mil ifrån Spa-Francorchamps. Vi räknar med 60-90 minuters restid mellan bana och hotell enkel resa beroende på trafiksituationen.

Prisexempel:

Pris för påstigning från Stockholm fr.5795 SEK per person
Pris för påstigning från Jönköping fr.5395 SEK per person
Pris för påstigning från Malmö fr.5195 SEK per person

* Frånpriserna är per person och inkluderar bussresa T/R, evenemangsbiljett (ståplats), boende och transfers till och från banan alla dagar. Via denna länken så kan du se ytterligare påstigningsorter samt pris för uppgradering till bättre F1 biljetter:
Klicka här för att boka.

Vill ni läsa mer? Klicka här för att ladda ner vårt produktblad om resan.

Jimmy Eriksson, en av de förare som samarbetar med oss på Nickes.Com, kommer inte att tävla för det ryska teamet Russian Time under GP3-säsongen 2014 – men kommer alltjämt att finnas med på gridden i en helnordisk satsning tillsammans med finska Koiranen GP.

Jimmy Eriksson, Silverstone 1

Teambytet är ett resultat av den kraftiga rekonstruktion som Russian Time ställdes inför i kölvattnet av den tidigare teamchefen Igor Mazepas hastiga bortgång i början av februari. Bland annat avslutades det avtal som gav Motopark Academy – teamet med vilket Eriksson vann det tyska Formel 3-mästerskapet 2012 – rätten att ombesörja driften av Russian Times sportsliga verksamhet. Samtliga förarkontrakt upplöstes, vilket lämnade Eriksson utan styrning med bara ett par månader kvar till premiären i Barcelona.

En överenskommelse har nu dock nåtts med Koiranen GP, där Eriksson kommer att bli en av tre förare under den stundande säsongen. Det finska teamet gjorde ett omedelbart intryck i GP3 under 2013, när de som debutanter lyckades säkra en dubbelseger redan under sin första tävlingshelg i det konkurrenskraftiga mästerskapet och till slut lade beslag på tredje plats totalt i teamsammandraget.

– De senaste veckorna har varit väldigt, väldigt tuffa, och jag är enormt tacksam för att Koiranen GP trots den dåliga timingen klev fram och gav mig den här möjligheten att tävla för ett av de bästa teamen i GP3, säger Jimmy Eriksson i ett pressmeddelande. Det svänger fort i den här branschen, och uppbyggnaden till den här säsongen har varit det yttersta beviset för det; det har gått från ljus till mörker, och tillbaka igen, på mindre än en månad. Igors bortgång är förstås oerhört tragisk, och jag önskar Russian Time lycka till med sina nya planer. För egen del ser jag nu fram emot samarbetet med Koiranen GP, som gjort väldigt bra ifrån sig i andra juniorklasser och som också imponerade rejält i GP3 i fjol. Det här blir första gången jag tävlar för ett nordiskt team, och jag känner redan att deras mentalitet och inställning till motorsporten passar mig bra.

Testerna inför årets GP3-säsong inleds på Estoril-banan i Portugal den 27-28 mars. Därefter följer ytterligare två tester – då på spansk mark – under april månad, innan tävlingspremiären äger rum i samband med Spaniens Grand Prix i Barcelona den 9-11 maj. Samtliga GP3-race körs inom ramarna för supportprogrammet till världsmästerskapet i Formel 1.

Intresserad av att kolla in Spaniens Grand Prix på plats? Ta en titt här: http://f1resor.se/boka-formel-1-resor/
Komplett motorsportprogram 2014: klicka här.

 

Under måndagen mötte Marcus Ericsson, Sveriges nye Formel 1-förare, ett samlat mediauppbåd vid en presskonferens i Stockholm.

Marcus Ericsson
Marcus Ericsson

Ericsson svarade på frågor om sitt nya kontrakt med Caterham-stallet, och kom snabbt in på förra veckans inledande försäsongstest i Jerez – ett test där flera av teamen direkt stötte på stora problem i kölvattnet av det nya reglemente som introduceras i tid till årets säsong.

– De nya reglerna är väldigt komplicerade, förklarade Marcus. Jag körde totalt 11-12 varv på två dagar, och när jag väl var ute på banan rullade jag mest runt för att samla information till ingenjörerna. Det var väldigt svårt att få någon riktig känsla för bilen, och vi – och i princip alla andra – hade problem med elektroniken. Det är klart att det var lite frustrerande att inte få köra mer, men samtidigt har jag blivit van vid väldigt lite körtid från mina år i GP2 och ur den aspekten var det egentligen inget nytt.

Trots bekymren i Spanien – och trots att Ericssons förhållandevis lilla Caterham-team hörde till de hårdast drabbade efter att motorleverantören Renault upplevt stora tillförlitlighetsproblem – är ”Mackan” dock positiv till det nya reglementet.

– Det är helt rätt för Formel 1 att gå den här vägen, fortsatte Marcus. F1 ska ligga i framkant för all utveckling som kan gynna bilindustrin, och med den teknik som används i år tar man ett steg i rätt riktning. Alla får börja från en ny sida, och det ger dessutom oss mindre team en bättre chans att eventuellt kunna utmana lite högre upp i resultatlistan och att överraska.

Som ett resultat av de nya reglerna har också minimivikten i F1-bilarna höjts från 642 till 691 kg inför 2014; något som inneburit en hel del tid på gymmet – och en striktare diet – för den i sammanhanget storväxte svensken (se honom med egna ögon så förstår du snabbt själva andemeningen i begreppet “allt är relativt”).

– Vikten är definitivt lite av ett problem för mig den här säsongen, sade Kumla-sonen. Alla team har problem att komma ner till minimivikten, och då är varje kilo väldigt viktigt. Jag är 1.80 lång och då är det inte enkelt att vara lika lätt som någon som är 1.67. Jag måste tänka på vad jag äter och det blir en hel del tid på gymmet, men jag har en personlig tränare – Alex – som kommer att vara med mig på alla race och jag tror att vi överlag har hittat ett ganska perfekt upplägg.

Monacos Grand Prix - ett av racen som väntar Ericsson under 2014.
Monacos Grand Prix – ett av racen som väntar Ericsson under 2014.

Teamkamrat under debutsäsongen blir den mer rutinerade – och spektakuläre – Kamui Kobayashi, som återvänder till Formel 1 efter ett år i sportbilsracing för Ferrari.

– Det är perfekt att han kommer in, fortsatte Ericsson. Han är erfaren och har gjort bra resultat; varit på pallen i en Sauber-bil som inte var den bästa. Jag ska försöka lära mig så mycket som möjligt av honom, och i ett litet team är det extra viktigt att man drar åt samma håll. Han är den jag måste slå och vi kommer aldrig att bli bästa vänner, men samtidigt gäller det att jobba ihop och se till att utveckla bilen på ett så bra sätt som möjligt.

På frågan om vilka förväntningar han har inför den stundande säsongen är Ericsson pragmatisk. Caterham slutade under 2013 på 11:e och sista plats i konstruktörsmästerskapet – och i år är det svårare än någonsin att förutse hur formboken kommer att se ut.

– Vi är ett av de minsta stallen med minst resurser, men samtidigt kommer vi förstås att jobba stenhårt för att klättra uppåt på rankingstegen, fortsätter Ericsson. Ingen av oss vet vart vi står – det är det ärliga svaret – och det gör det väldigt svårt att ha någon uttalad målsättning. Vårt första mål måste vara att slå Marussia, som kom näst sist i fjol, och sedan får vi helt enkelt ta det steg för steg.

För Marcus Ericsson markerar F1-premiären i Melbourne en dröm som går i uppfyllelse, men han passar samtidigt på att rikta en varning – mot sig själv.

– Det kommer nog att kännas lite overkligt att köra mot några av sina idoler; flera av dem var ju i F1 medan jag fortfarande körde gokart, påpekade Marcus. Jag har väl kört mot ungefär hälften av grabbarna i de mindre klasserna – jag kommer särskilt bra överens med Daniel Ricciardo – men det gäller att inte slå sig till ro. Om jag skulle vara nöjd med att bara ha tagit mig hit kommer jag förmodligen att åka ut lika snabbt som jag kom in. Jag vill vara i Formel 1 under många år framöver, och då gäller det att ge 110 % i alla lägen.

En och en halv månad återstår till lamporna slocknar vid premiären i Albert Park – och Ericsson har hittills alltså inte kört mer än en handfull varv i sin Caterham. Två separata fyrdagstester väntar i Bahrain i slutet av februari, men vid sidan av det är förberedelserna inför säsongsstarten helt vigda åt den virtuella verkligheten.

– Idag har alla F1-team väldigt bra simulatorer, och i takt med att testbegränsningarna har blivit alltmer strikta har sådana alternativ också blivit allt viktigare, förklarade Ericsson. En simulator kommer aldrig att bli samma sak som en riktig bil, men känslan är faktiskt ganska realistisk. Man kan träna på olika banor – för min del blir till exempel premiären i Melbourne något helt nytt – och man får en känsla för vart alla knappar på ratten sitter. Det är ett väldigt bra verktyg.

23 år – så länge har Sverige väntat på en förare i motorsportens kungaklass. Senast det begav sig – sommaren 1991 – var det Stefan ”Lill-Lövis” Johansson som satt i sittbrunnen.

– Jag har inte pratat med Stefan, men han har skickat ett sms, avslutade Ericsson. 23 år är en väldigt lång tid. Det är skönt att vi är tillbaka.

Det är bara att hålla med.

Vill du se Marcus Ericsson och resten av F1-gänget LIVE? Boka din resa idag!

 

marcus-ericsson-f1-biljetterOm du någonsin funderat på att besöka ett Formel 1-lopp, men vacklande dragit åt svångremmen och valt en mer traditionell semester – då finns det numera inga som helst ursäkter. 2014 är året då Sverige gör comeback på F1-arenan; “vi är med”, som man säger, och en ung örebroare behöver ditt stöd.

Marcus Ericsson kliver in på F1-scenen efter fyra år i supportklassen GP2. Han gör det som en av förarna i det brittisk-malaysiska Caterham-stallet; teamet som slutade på 11:e och sista plats i 2013 års konstruktörstabell. Utmaningen som väntar är med andra ord enorm, men under ett år då sporten genomgår sin största reglementsmässiga förändring i mannaminne finns ändå en åtminstone teoretisk chans för de mindre aktörerna att rucka på den etablerade maktordningen. Caterham lär aldrig bli ett nytt Red Bull, men med lite tur kan man kanske åtminstone ta en eller ett par poäng om tillförlitligheten i de nya turbomotorerna skapar så stort kaos som vissa befarar (eller hoppas…).

Oavsett hur det går står Sverige på tröskeln till en motorrenässans som i förlängningen kan ta intresset för racingsporten till nya höjder. Mitt i den blågula elitglädjen känns också ett av våra mest neutrala begrepp mer passande än någonsin, för visst är väl det viktigaste ändå – åtminstone i stundens upprymdhet; åtminstone just nu – att delta?

Canadian F1 Grand Prix - Race

Efter 12 säsonger i motorsportens absoluta finrum meddelar Mark Webber nu att han lämnar Formel 1 för att istället ta sig an världsmästerskapet för sportvagnsracing tillsammans med Porsche.

Webber, som alltid har omnämnts med stor respekt i depån tack vare sin ärliga och raka attityd, lämnar därmed dörren öppen för en ersättare hos VM-vinnande Red Bull Racing. Det hetaste ryktet just nu? Finlands Kimi Räikkönen…

Ni har säkert inte missat att vi erbjuder en bussresa till Tysklands GP som körs på Nürburgring det här året.

För er som vill läsa på lite inför Tysklands Grand Prix 2013 hittar bra läsning här nedanför:

Inför Tyskland 2013 – Via Formula1.com

Reseguide, Formel 1 – Via EventGuides.com

Nu hoppas vi alla att det kommer bli ett bra race och att vi slipper däckkaoset som vi fick uppleva nu senast på Silverstone.

Felix Rosenqvist, Red Bull Ring 1

Ingen annan hade gjort det förut – men det blev en svensk som skrev in sig i historieböckerna. 21-årige Felix Rosenqvist från Värnamo lyckades med bedriften att vinna samtliga helgens tre race vid förra veckans tävlingar för Formel 3-EM på österrikiska Red Bull Ring, i konkurrens med 30 av världens just nu starkast lysande formelbilstalanger. Rosenqvists succé har blåst nytt liv i drömmen om en svensk i Formel 1, och med uppbackning av Mercedes talangprogram spås smålänningen nu en lysande framtid. 

Vill du se Felix Rosenqvist och de andra förarna i Formel 3-EM – inklusive svenskättade Tom Blomqvist, son till rallylegenden Stig Blomqvist – live? På den här länken får du hjälp med paket till säsongens samtliga resterande deltävlingar, som alla körs tillsammans med den tyska DTM-serien (där Mattias Ekström ju sedan länge är en av storstjärnorna). Folkfesten är det inget fel på; DTM-finalen på Hockenheim besöks till exempel av fler fans än Formel 1-loppet på samma bana…
Ta chansen att se in i framtiden – här och nu!

Race Action Formula One 2012 season - F1 Monaco Grand Prix - held at Circuit de Monaco Monte Carlo, Monaco - 27.05.12 **Only available for publication in the UK. Not available for the rest of the world ** Mandatory Credit: News Pictures/WENN.com

Monacos Grand Prix är juvelen i kronan som kallas Formel 1 – och tävlingen som alla vill vinna. I helgen avgörs den 60:e upplagan av det klassiska gatloppet i Monte Carlo – en utmaning som den trefaldige världsmästaren Nelson Piquet en gång liknade vid att cykla i sitt eget vardagsrum. Med oförlåtande barriärer, hastigheter på 300 km/h och obefintligt utrymme för misstag är Monacos Grand Prix den odiskutabla höjdpunkten på kalendern.

Som om inte glamouren i furstendömet vid Medelhavets strand vore tillräcklig för att stilla motorvärldens hunger den här helgen händer det också stora saker på andra sidan Atlanten – närmare bestämt i USA. Indy 500 – också det betraktat som ett av världens främsta motorlopp – äger rum på söndag kväll svensk tid (bara några timmar efter målgång i Monaco); en riktig superhelg för alla racingentusiaster, med andra ord!

På www.nickes.com finns all expertis som krävs för att ta dig till händelsernas centrum och göra din motorsportresa till ett minne för livet. Varför inte se till att själv vara på plats för Monacos Grand Prix 2014 – eller parkera på en av de 257 000 sittplatserna på “The Brickyard” vid nästa års Indy 500?