Nickes.Com hade glädjen att få hjälpa ett gäng glada lastbilschaufförer med resa till Austin Texas. Vår medarbetare Robin Svensson Colliander och Christer Stridh (AKA Texas) snickrade ihop denna resan tillsammans. Feedbacken från gänget var väldigt positivt och de hade en riktigt bra resa. Så här skriver Niclas Stridh (NKS Åkeri) ”Vi hade det väldigt roligt på resan och alla va super nöjda med resan, allt funkade klockrent. Det va absolut inget som strulade. Bra väder, grym bana, jävligt trevligt folk dom dära Texas borna. Vi va grymt nöjda iaf. Här väntar vi på maten på Texas Longhorn :)”
USAs GP 2016 beskrivs kanske bäst som loppet som Lewis Hamilton vann, men som Nico Rosberg ändå inte förlorade. De två Mercedes-förarna och titelrivalerna kom till Austin separerade av 33 poäng i tabellen, och med bara fyra lopp kvar att köra började läget bli kritiskt – speciellt för Hamilton som var i akut behov av att ta in på sin VM-ledande teamkamrat.
Hamilton satte heller inte ett hjul fel och vann USAs Grand Prix från pole position: brittens fjärde seger på fem försök på Circuit of the Americas (som gjorde entré på F1-kalendern 2012). Där bakom kunde dock Rosberg relativt ohotat ta målflagg som tvåa – en mycket nöjd sådan – och begränsade därmed skadan som Hamiltons seger medförde. Rosberg gjorde precis vad han behövde, och i berättelsen om 2016 års VM-kamp får USAs GP nog ses som en oavgjord match mellan den moderna turboerans två dominanter.
Daniel Ricciardo blev trea före en avhängd Sebastian Vettel.
Längre ner i fältet utspelade sig samtidigt några mycket minnesvärda fighter. Fernando Alonso och Carlos Sainz Jr. bjöd på en intern spansk duell av stort underhållningsvärde, och även en framryckande Kevin Magnussen – supersnabb i slutet av loppet efter ett sent andra depåstopp – gjorde sitt för att spetsa till showen. Dessvärre ur svenskt vidkommande var Marcus Ericsson en av förarna som fick se sig passerade av dansken under slutvarven; Ericsson och Sauber-stallet försökte sig på en enstoppsstrategi i jakten på den så hägrande första VM-poängen, men däcken tog för mycket stryk och Ericsson korsade till slut mållinjen på 14:e plats.
Gängets F1 resa innehöll följande:
Flyg från Göteborg till Austin T/R, 5 nätter (19-25/10) på Hampton Inn & Suites Airport i twinrum och weekendbiljett på Turn 4
Pris per person: 16895 SEK