Nya F1 regler den här säsongen
2017 blev Formel 1 snabbare än någonsin, tack vare ett rejält omarbetat reglemente. Inför den stundande säsongen är nyheterna i jämförelse relativt få; men det råder ingen tvekan om att de trots allt kommer märkas…
Se Formel 1 2018 schema.
Halo: omöjlig att missa
Älskad eller hatad – nu är den här. Det tveklöst största och mest påtagliga tillskottet i årets F1-reglemente är den nya ”halon”, säkerhetsanordningen som ska skydda förarna vid kollisioner och – framför allt – från att träffas i huvudet av lösflygande föremål. Halon (som är obligatorisk) installeras via infästningar runt sittbrunnen, och ”kapslar in” förarens hjälm på ett sätt som ganska dramatiskt förändrar utseendet av en modern Formel 1-bil. Halon införs i skenet av de senaste årens tragiska olyckor både i F1 och i andra discipliner, inte minst IndyCar.
En av de främsta tekniska implikationerna av halons intågande är vikten: ett alltid lika aktuellt ämne i Formel 1. För att kompensera för halons tyngd har bilarnas minimivikt höjts med sex kilo till 734 kg; men många experter menar att halon i själva verket medför en extravikt på närmare 15 kg. Om så är fallet kommer det att slå främst mot fältets tyngre förare som riskerar att inte nå ner till minimivikten – vilket inkluderar den i sammanhanget reslige Marcus Ericsson…
Halon kommer för övrigt att användas även i juniorserien Formel 2 från och med i år.
Hajfenor bort
De visuellt påtagliga (och kritiserade) ”hajfenorna”, som skapade många rubriker under 2017, har förbjudits inför årets säsong. Fenorna – en aerodynamisk applikation som utnyttjade luftströmmarna bakom motorkåpan – var ett resultat av ett kryphål i reglementet, som nu har stängts till. Detsamma gäller de så kallade ”T-vingarna” som syntes tydligt på bland annat Force Indias och Renaults bilar i fjol.
Slutfifflat på fjädringsfronten
Red Bull och Ferrari hörde till de team som under 2017 lade ner mycket tid och resurser på att utveckla avancerade aerodynamiska koncept runt den främre hjulupphängningen. Teorin är att stallen i fråga arbetade på en finurlig fjädringslösning som gjorde det möjligt att justera markfrigången på olika delar av ett varv baserat på styrvinkeln. En dyr och onödig kapprustning, tyckte internationella bilsportförbundet FIA, som nu satt stopp för företeelsen.
Nya tider kräver nya tider
Ytterligare en liten korrigering för 2018 avser starttiden för racen. Istället för som tidigare, när loppen drog igång precis på timmen, kommer lamporna från och med nu att slockna tio över. Anledningen är att många TV-sändningar börjar precis på klockslaget jämn timme. Genom att senarelägga starten tio minuter hoppas F1-ägande Liberty Media att fler tittare runt om i världen ska få chansen att följa med i uppbyggnaden inför tävlingens mest dramatiska moment.
Dessutom har tidsschemat för de europeiska racen, samt för Brasiliens Grand Prix, reviderats – också här med hänsyn till TV-tittartrender. Undersökningar visar att en större publik är tillgänglig senare på eftermiddagarna (särskilt under sommarmånaderna när de europeiska loppen körs), och samtliga träningspass och kval har därför senarelagts en timme för nämnda evenemang. Det innebär att de flesta Europa-kvalen nu kommer att dra igång kl. 15.00 istället för 14.00.
Försäsongstester, F1 2018:
26 februari – 1 mars: Barcelona
6-9 mars: Barcelona