En av de stora fördelarna med Formel 1 är kalenderns varierade utformning. Från öppna fältområden till täta skogar, djungler och vibrerande storstäder – banorna är belägna i kraftigt skiftande miljöer, vilket gör sporten både mångfacetterad och extra intressant för dem som vill följa den på plats.
Närheten till internationella storstäder är något som allt fler efterfrågar när de planerar sin nästa F1-resa. Att kombinera sin Formel 1-upplevelse med sightseeing och hederligt turistande är onekligen ingen dum idé – och två race som passar ypperligt för just det är Ungerns och Italiens Grand Prix.
Det förstnämnda loppet äger rum på tekniska Hungaroring, ungefär 20 minuter utanför centrala Budapest. Du tar dig enkelt mellan stan och banan med egen bil, taxi eller tåg, och kan utan problem bo mitt inne i smeten. Ungerns GP är ett populärt lopp bland skandinaver och kan varmt rekommenderas – med betoning på varmt! Tävlingen körs under den europeiska högsommaren och det är inte ovanligt att temperaturen når 35-gradersstrecket, så en svalkande kvällsdrink med utsikt över Donau-floden brukar vara välförtjänt!
Italiens Grand Prix är också en riktig pärla. Legendariska Autodromo Nazionale Monza är den bana som arrangerat flest Formel 1-lopp i historien; bara en enda gång, 1980, har den saknats på kalendern.
Monza-banan, som också är säsongens snabbaste, är belägen i en mycket vacker park bara 40 minuter norr om Milano. Liksom i fallet med Ungern kan du enkelt ta dig in till stan i slutet av respektive tävlingsdag, och njuta av en fantastisk metropol. Milano är Italiens näst största stad, världens modemecka, och en stimulans i sig för alla sinnen.
Italiens Grand Prix äger rum den 2-4 september.
Den här säsongen finns det dessutom mer än någonsin att följa för oss svenskar under en F1-helg. Förutom Marcus Ericsson i kungaklassen själv har vi i år också dubbelt svenskt i supportserien GP2, det sista steget på trappan mot den absoluta världstoppen. Jimmy Eriksson och Gustav Malja, två skånepågar, gör båda sina första säsonger i det stenhårda mästerskapet och förkroppsligar den medvind som blåser i svensk racing just nu.
Senast vi hade två svenskar på nivån närmast F1 var under hösten 2002, då Björn Wirdheim och Thed Björk kom till start samtidigt i Formel 3000 (föregångaren till GP2). Björk – som för övrigt imponerat i Volvos WTCC-satsning så här långt i år – körde dock bara de sista fem racen den säsongen (det sista av dem på just Monza), och vände sedan tillbaka till Sverige där han så småningom inledde sin mycket framgångsrika sejour i STCC.
Senast det begav sig med två svenskar under full säsong på motsvarande nivå var 1996, då Kenny Bräck var en av toppförarna i F3000 och till slut blev tvåa bakom Jörg Müller i mästerskapet efter en kontroversiell final på Hockenheim. Samtidigt fanns Calle Rosenblad med på gridden och avslutade säsongen som 25:a.
20 år har gått sedan dess – men nu skriver alltså Eriksson och Malja ett nytt stycke svensk racinghistoria. GP2 brukar dessutom bjuda på fantastiskt bra racing med massor av omkörningar och dramatik, så var redo med den blågula flaggan på läktaren!
Nu, om någonsin, är tiden att gå från tanke till handling och uppleva internationell motorsport när den är som allra bäst.
—
Har du frågor eller funderingar om Formel 1, eller motorsport överlag? Racingjournalisten och Nickes.Coms expert Mattias Persson spenderar de flesta av årets helger i olika depåer runt om i världen och hjälper dig gärna på traven. Varmt välkommen att höra av dig på sales@nickes.com.